ratkaisukeskeisyys.
Asiakaskeskeistä
Arvostamalla aidosti sitä, mitä asiakkaat kertovat ja edustavat, mahdollistuu keskittyminen nimenomaan heille tärkeisiin asioihin.
Vuorovaikutuksellista
Ratkaisu rakentuu kuuntelevassa vuorovaikutuksessa kysymysten, vastausten, huomioiden ja yhteenvetojen avulla.
Voimavaroihin perustuvaa
Ratkaisukeskeisyyttä kutsutaan myös voimavarakeskeisyydeksi ja termejä käytetään usein myös rinnakkain, eikä suotta. Jokaisella on hyödyllisiä kokemuksia, selviytymis- ja ongelmanratkaisutaitoja, voimavaroja, vahvuuksia, kykyjä, taitoja ja onnistumisia – joita kaikkia voidaan hyödyntää ratkaisun rakentamisessa!
Tavoitteellista
Mitä halutaan ongelman tilalle? Mikä siinä innostaa ja on henkilökohtaisesti tärkeää? Miltä se näyttää käytännössä? Mikä on seuraava konkreettinen askel sitä kohti?
Tulevaisuusorientoitunutta
Unelmien ja toivotun tulevaisuuden näkökulma inspiroi etsimään ratkaisuja. Tämä edesauttaa positiivisia tunteita, jotka puolestaan ovat omiaan herättämään meissä piilossa olevia taitoja.
Ratkaisukeskeisiä työkaluja
Avoimet ja fokusoivat kysymykset
mahdollistavat vastaukset omista lähtökohdista käsin
Positiivinen uudelleenmäärittely
luo uusia näkökulmia
Dialogisuus
lisää ymmärrystä ja ajattelun joustavuutta
Reflektointi
jäsentää pohdintaa
ja vahvistaa toimijuutta
Luova toiminta
vapauttaa voimavaroja
ja ylittää esteitä
Pois ongelmasta
löytäen myönteisiä poikkeuksia
ja toisin tekemistä
Narratiivisuus
elämäntarinoiden työstäminen vahvistaa minäkuvaa
Positiivinen psykologia
tutkimustiedon hyödyntäminen:
resilienssi, työnimu, myötäinto
Ratkaisukeskeisyys-sivun lähteenä: Ratkaisukeskeinen työnohjaus ja johtaminen - luentomateriaalit 2016, HY+.