ratkaisukeskeisyys.
01
Asiakaskeskeistä
Arvostamalla aidosti sitä, mitä asiakkaat kertovat ja edustavat, mahdollistuu keskittyminen nimenomaan heille tärkeisiin asioihin.
03
Tulevaisuus-orientoitunutta
Unelmien ja toivotun tulevaisuuden näkökulma inspiroi etsimään ratkaisuja. Tämä edesauttaa positiivisia tunteita, jotka puolestaan ovat omiaan herättämään meissä piilossa olevia taitoja.
02
Vuorovaikutuksellista
Ratkaisu rakentuu kuuntelevassa vuorovaikutuksessa kysymysten, vastausten, huomioiden ja yhteenvetojen avulla.
04
Voimavaroihin
perustuvaa
Ratkaisukeskeisyyttä kutsutaan myös voimavarakeskeisyydeksi ja termejä käytetään usein myös rinnakkain, eikä suotta. Jokaisella on hyödyllisiä kokemuksia, selviytymis- ja ongelmanratkaisutaitoja, voimavaroja, vahvuuksia, kykyjä, taitoja ja onnistumisia – joita kaikkia voidaan hyödyntää ratkaisun rakentamisessa!
05
Tavoitteellista
Mitä halutaan ongelman tilalle? Mikä siinä innostaa ja on henkilökohtaisesti tärkeää? Miltä se näyttää käytännössä? Mikä on seuraava konkreettinen askel sitä kohti?
Ratkaisukeskeisyys-sivun lähteenä: Ratkaisukeskeinen työnohjaus ja johtaminen - luentomateriaalit 2016, HY+.